Zamiast Lotniska Chopina port centralny? Gronkiewicz-Waltz: to pomysł surrealistyczny

  • Dom
  • Z kraju
  • Zamiast Lotniska Chopina port centralny? Gronkiewicz-Waltz: to pomysł surrealistyczny
Budowa Centralnego Portu Lotniczego

- To jest pomysł przy moim odczuciu surrealistyczny - tak prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz odniosła się do odwiedzenia koncepcji budowy Centralnego Portu Lotniczego między Warszawą natomiast Łodzią i zamknięcia Lotniska Chopina. Dodała, że dzięki tej inwestycji najbardziej skorzystałby Berlin, do którego odpłynęliby klienci.

Prezydent Stolicy polski podczas konferencji prasowej pytała, czy "lotnisko Okęcie powinno się zaorać"?

- Wówczas byłaby wielka niegospodarność: wówczas co dokończono budowę terminala i [miałoby nastąpić -red] zakończenie aktywności lotniskowej na warszawskim rynku - rzekła.

Prezes LOT: Okęcie należy zamknąć. Budowa lotniska centralnego w naszym kraju to konieczność

Budowa w otwartym polu

- Warszawa odrzucić stałaby się "hubem" [węzłem komunikacyjnym - red. ] - mówiła prezydent. - Mamy sporo przylotów [licząc] razem z Modlinem.

Prezydent przekonywała, że Lotnisko Chopina w połączeniu wraz z Modlinem jest rozwiązaniem synergicznym.

- Budowanie przy szczerym polu lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią wydaje się być pomysłem, który swego często proponowali posłowie łódzcy, jednak który nie istnieje najmniejszego znaczenia i uzasadnienia ekonomicznego a mianowicie oceniła Hanna Gronkiewicz-Waltz.

"Odgrzewany pomysł"

- Pomysł jest odgrzewany przez wszystkich nowego ministra, odkąd jestem w życiu publicznym, innymi słowy od 1992 roku - mówiła prezydent Warszawy.

Hanna Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że zwłaszcza w przypadku przejażdżki biznesowych, liczy się czas dojazdu, a tu wygrywają lotniska miejskie.

UE daje na polskie tory. Sprawdź, gdzie będzie żwawa kolumna

Hanna Gronkiewicz-Waltz wymieniła konsekwencje likwidacji lotniska w stolicy polski.

- Żadna osoba by nie przyjeżdżał. Wszelcy by się przemieścili dzięki inne lotniska regionalne jak Poznań czy Kraków. Dzięki tym najbardziej skorzystałby Berlin - dodała.

Skąd ten pomysł?

Pomysł budowy dodatkowego portu przedstawił w czwartek w Krynicy prezes PLL LOT Rafał Milczarski.

- Budowa Centralnego Portu Lotniczego w naszym kraju to konieczność z perspektywy rynku lotniczego, ale również z perspektywy naszego interesu narodowego – powiedział Milczarski, prezentując strategię spółki do 2020 roku.

W wycenie prezesa CPL może być przedsiębiorstwem generującym ogromne profity. - To lotnisko powinno być na około 60 mln pasażerów i miało mieć bazę cargo – mówił Rafał Milczarski.

Szef LOT-u zaznaczył, że nie chce mówić o lokalizacji takiego lotniska. Ale - jak dodał a mianowicie "logika wskazywałaby, aby stało ono dobrze skomunikowane spośród resztą kraju". W jego ocenie, planując jego lokalizację, należy uwzględnić, aby stało ono niedaleko autostrady i sieci kolejowej, "aby można było do portu trafić różnymi środkami transportu spośród całej Polski".

- Wydaje się, że wówczas lotnisko powinno znajdować się pomiędzy Łodzią a Warszawą - dodał. Według jego Centralny Port Lotniczy powinien być gotowy około 2022-2023 r.

Zamknąć Chopina

Zdaniem Milczarskiego powstanie CPL wiązałoby się z zamknięciem warszawskiego Lotniska Chopina.

– Moim zdaniem Okęcie należy zamknąć i oddać te grunty pod inny rozwój Warszawy, np. przy kontekście inwestycji. Uważam skądinąd, że te dwa koncepty mogą ze sobą doskonale iść w parze. Wierzę też, że warszawiaków nie należy będzie długo przekonywać do koncepcji budowy CPL. Jeżeli powstanie szybkie połączenie kolejowe, to z Warszawy dzięki takie centralne lotnisko stanie się można dojechać w 10-12 minut. Podkreślam jednak, iż to tylko moja przekonanie – powiedział Mielczarski cytowany przez Fly4Free.

Bruksela zdusi polski przemysł? «Pakiet klimatyczny to wielki dramat» Informacje

Na najbliższym posiedzeniu Rady Europejskiej 23-24 października państwa wspólnoty zdecydują na temat przyjęciu tzw. drugiego pakietu klimatycznego. Polskie związki fachowe chcą, aby polski rząd w całości odrzucił plan nazywany też Pakietem…...

Czytać..
bruksela proponuje dyrektywę ws. zatrudnionych. Zyskać mają najsłabsi  Ze świata

Bruksela proponuje dyrektywę ws. zatrudnionych. Zyskać mają najsłabsi Ze świata

Komisja Europejska zaproponowała po czwartek dyrektywę w sprawie bardziej przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej. Przepisy mają objąć też 2-3 miliony podwładnych, którzy teraz nie istnieją chronieni. Bruksela zapewnia, że…...

Czytać..
brexit - ustawa opóźniającą wyjście z UE

Brexit - ustawa opóźniającą wyjście z UE

Brytyjska Izba Gmin przyjęła projekt ustawy zmuszającej premier Theresę May do ubiegania się o opóźnienie wyjścia państwa z UE, aby uniknąć bezumownego opuszczenia Wspólnoty przy terminie 12 kwietnia. Proponowana legislacja…...

Czytać..
brexit. Airbus ostrzega, że niedostatek umowy zmusi go do trudnych decyzji  Wraz z świata

Brexit. Airbus ostrzega, że niedostatek umowy zmusi go do trudnych decyzji Wraz z świata

Nowa opłata dla kierowców. "Najostrzejsze" przepisy na świecie Funt spadł poniżej pięciu zł. Kolejne "nie" dla brexitu uderzyło w brytyjską walutę Nowy obowiązek dla Młodych polaków na Wyspach. Wszystko, jakie możliwości…...

Czytać..
brak pracowników w Polsce blokuje rozwój firm

Brak pracowników w Polsce blokuje rozwój firm

Coś, co wciąż kilka lat temu było nie do pomyślenia, w tym momencie staje się faktem. Ekonomiści biją na alarm. W Naszym kraju zaczyna brakować pracowników, zaś polskie firmy masowo pokazują brak możliwości…...

Czytać..
boeing Sonic Cruiser - przodek 787 Dreamlinera

Boeing Sonic Cruiser - przodek 787 Dreamlinera

Boeing Sonic Cruiser miał być amerykańskim "Concorde'em" XXI wieku. W 2001 roku firma ogłosiła zamiar stworzenia samolotu poruszającego się z prędkością 0, 96 Ma, czyli bliską prędkości dźwięku. Sonic Cruiser…...

Czytać..