W Katowicach kosztem 240 mln ó powstanie nowy dworzec torowy

W Katowicach kosztem 240 mln ó powstanie nowy dworzec torowy
27 lipca, 2020
Category: inne

Kosztem ok. 240 mln euro az do połowy 2012 r. po Katowicach zrealizowany zostanie nowy zajezdnia kolejowy. Przestrzeń wokół jego będzie zagospodarowana m. in. na potrzeby gospodarki, usług jak i równiez biur. W czwartek PKP zawarło umowę w tejze sprawie wraz z hiszpańską firmą Neinver, która zapewni finansowanie i zrealizuje projekt.

„Inwestycja w Katowicach jest pierwszym takie projektem o tak dużej skali w naszym kraju. Kolejnymi dworcami, które przejdą dużą modernizację, będą cele w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu jak i równiez Warszawie” – zapowiedział prezes PKP Andrzej Wach.

Uczestniczący w podpisaniu umowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przypomniał, że modernizacja dworców wydaje sie byc jednym z elementów strategii dla kolei. Jakim sposobem mówił, od niedawna możliwe jest dofinansowanie niektórych tego typu projektów z budżetu. Przedsięwzięcie w Katowicach opiera się jednak dzieki środkach wlasnych.

„To pierwszy projekt ustawiony we współpracy z partnerem prywatnym. To wielki dzień (… ). To będzie pierwszy po tej wielkosci projekt przy kolejnictwie i jestem przekonany, że znajdzie naśladowców. Kalkulujemy, że w podobnym systemie zrealizujemy inwestycję na dworcu Warszawa Zachodnia” – ocenił minister.

W jego mniemaniu, także projektowane na 2014 r. rozpoczęcie budowy nowego Dworca Srodkowego w Warszawie będzie realizowane z udziałem partnerów prywatnych.

W czwartek wedlug raz 1-wszy zaprezentowano wzór nowego dworca w Katowicach i swoim otoczenia. W nowym dworcu zachowane zostaną najcenniejsze czesci starego, pochodzącego z początku lat 70. obiektu. Idzie o sklepiające obecną halę kielichy wraz z surowego betonu, ustawione przy dwóch rzędach – na osiem. Stykają się ze sobą górnymi częściami, podpierając i jednocześnie współtworząc dach budynku. W obronie kielichów, uznawanych zbytnio unikatowy przykład tzw. brutalizmu w architekturze, występowali metrów. in. architekci.

Na biezacym Placu Wilhelma Szewczyka zanim halą dworca, gdzie odnajduje się m. in. dworzec autobusów komunikacji miejskiej, bedzie kilkupiętrowy obiekt handlowy, a z boku dom biurowy. Powstanie nowy, kameralny Plac Szewczyka, a dworzec autobusowy jak i równiez biegnąca dziś tamtędy ulica Dworcowa zostaną przeniesione pod ziemię. Budowle wszystkich obiektów mają być przeszklone, wokół powstanie innowacyjna infrastruktura jak i równiez zieleńce.

Rekonstrukcja jest pomyślana tak, aby przestrzeń wokół dworca była przeznaczona dla ruchu pieszego. Do każdego z budynków będzie można wejść wraz z poziomu parteru, zniknie obecna kładka ponad ulicą, prowadząca na dworzec. Do nieznanego głównego wejścia, ulokowanego między dwoma „kielichami”, będzie prowadzić przedłużona ulica Stawowa. Zrealizowany zostanie podziemny parking w 1, dwóch tys. samochodów. Między dworcem a galerią handlową będzie eksponująca szmba betonowe kielichy Aleja Mody.

Powierzchnia handlowa ma stanowić około trzecią część całej przestrzeni. W sumie zrealizowany zostanie ok. 52 tys. m kw. przestrzeni handlowych jak i równiez 24 tys. m kw. biur. 19 tys. metrów kw. będzie przeznaczone w działalność wystawienniczą i kulturalną. Projektanci zapewniają, że opcje komunikacyjne jak i równiez służące obsłudze pasażerów będą czytelnie oddzielone od części komercyjnej.

Strategie związane wraz z wyłonieniem inwestora do modyfikacji katowickiego dworca trwały ponad dwa okres. Do przetargu w dwa tysiace siedem r. stanęło 17 spólek, rozmowy prowadzono z pięcioma. Jesienią ubiegłego roku wyłączność otrzymał Neinver, z którym w czwartek podpisano umowę. Prace budowlane mają rozpocząć się przy przyszłym roku kalendarzowego i zakończyć – po części dotyczącej samego dworca – po połowie 2012 r. Struktury wchodzące w skład wielofunkcyjnego centrum mają powstać w dalszej kolejności.

Prezes Wach przyznał, że projekt nie obejmuje metrów. in. uaktualnieniu peronów oraz prowadzących sluzace do nich tuneli, bo nie zaakceptowac pozwala na to prawo. Po najbliższych latach kolej ma jednak wyremontować perony, tunele i zadaszenie peronów. W zależności od czasu wybranego wariantu prac ma to kosztować od 4 do 38 mln zł. Jednak calosciowa modernizacja będzie możliwa dopiero po 2012 r.

W czasie trwania prac pasażerowie będą obsługiwani dzieki tyłach wspólczesnego dworca, czyli od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a także w przystosowanym do tego zamysle tunelu, biegnącym pod czwartym peronem dworca. W razie koniecznosci przed dworcem pojawią się też pojemniki do obsługi pasażerów.

Katowicki dworzec należy do największych w Polsce. Codziennie przejeżdża tędy ok. 400 pociągów. Rocznie sprzedaje się tu w porzadku. 3 mln biletów, a przez zajezdnia przewija się ok. dziewiec mln ludzi.

Neinver wydaje sie firmą sposród kapitałem hiszpańskim, działa w dziedzinie nieruchomości w Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Portugalii, Francji i Niemczech. W Polsce inwestuje od momentu 2000 r. Firma wprowadziła na naszego kraju rynek centra typu outlet, otwierając przy 2002 r. pierwsze takie centrum komercyjne w Polsce – Factory. Nastepnie, oprócz kolejnych takich centrów, uruchomiła również obiekty Futura Park, łączące centrum outlet i obiekt handlowy. Największa dotąd inwestycja Nainver na terytorium polski to Galeria Malta po Poznaniu. (PAP)

mab/ pad/ gma/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy