Stolica: Przy styczniu zacznie się drążenie łącznika metra pod Wisłostradą

27 lipca, 2020
Category: odmienne

Po styczniu rozpocznie się drążenie łącznika metra pod tunelem Wisłostrady. Pracy w tym miejscu zostały przerwane półtora roku wstecz, kiedy budowniczowie natrafili na ciek wodny, na skutek czego zalana została budowa pobliskiej stacji metra oraz podmyta jezdnia Wisłostrady.

„Prace przy strukturze łącznika zachodniej i zachodniej części systemów Centrum Nauczania Kopernik rozpoczną się po drugiej połowie stycznia” a mianowicie poinformował PAP Mateusz Witczyński, rzecznik spółki AGP Kolejka Polska, która jest wykonawcą centralnego przekroju II miarki podziemnej pociagu.

Chodzi o 37-metrowej długości odcinek, który próbowano już wydrążyć po sierpniu 2012 r. Wtedy budowniczowie natrafili jednak w ciek wodny nieujęty przy ekspertyzach poprzedzających prace remontowo-budowlane. Zalana została konstrukcja systemów, a ciecz wymyła m. in. obszar pod tunelem Wisłostrady. Wraz z względów bezpieczeństwa zamknięto wówczas tunel i sąsiadujący wraz z budową Most Świętokrzyski. Ruch na moście udało się przywrócić po kilku dniach, jednak tunel pozostał zamknięty przez dziesieciu miesięcy.

Witczyński zapewnił, że tym razem podczas budowy owego odcinka „na 99, dziewiec proc. nic się już nie stanie”. „Skomplikowana technologia, którą zastosowaliśmy po wypłukaniu gruntu spod Wisłostrady, pozwala utrzymać gest podczas całej operacji drążenia łącznika; przynosi też pewność, że nie powtórzy się sytuacja, wraz z którą spotkaliśmy się latem 2012 r. ” – podkreślił.

Na podmyciu Wisłostrady ubytek podłoża został wypełniony mieszanką podobną do zelbetonu. Następnie zastosowano iniekcje wraz z cementu i substancji sztucznych, które miały dodatkowo związać grunt. Minionym etapem zabezpieczania podłoża przed niestabilnością w czasie wiercenia łącznika jest zmrażanie gruntu w rejonie zadan. Schładzanie gleby rozpoczęło się jesienią ub. roku jak i równiez trwa az do dziś.

„Z poziomu jezdni Wisłostrady (jej skrajne lewe pasy po obydwu kierunkach nadal nie zaakceptowac są dostępne dla kierowców – PAP) podłoże schładzane jest przez tłoczony ponizej ziemię roztwór chemiczny chlorku sodu, natomiast z poziomu wybudowanych już stacji metra Centrum Nauki Kopernik a mianowicie ciekłym azotem. Grunt na terenie robót winien osiągnąć średnią temperaturę -30 st. C” – wyjaśnił Witczyński.

Prace przy drążeniu łącznika rozpoczną się, jak tylko gleba w rejonie prac osiągnie wymagane parametry. Budowa łącznika potrwa do maja. Za posrednictwem cały czas robót ziemia w rejonie stacji Srodek Nauki Kopernik będzie schładzana, dlatego gest na ekstremalnych pasach jezdni Wisłostrady będzie mógł być przywrócony wówczas po ukończeniu łącznika.

Po związku z pracami na stacji Srodku Nauki Kopernik kierowców czekają też kolejne zmiany przy wjeździe na Most Świętokrzyski od witryny Powiśla. Wkrótce przywrócony bedzie wjazd w most jego południową jezdnią, drogowcy zamkną za to wydzial Wybrzeża Kościuszkowskie pomiędzy Zajęczą i Tamką.

Jak zapewnia rzecznik konsorcjum AGP, to już minione utrudnienia na ulicach Stolicy polski w związku z budową centralnego odcinka II linii metra. „Budowa infrastruktury w powierzchni już się kończy. Poza nielicznymi, chwilowymi niedogodnosciami – które mogą się zdarzyć przy sposobnosci odbiorów stacji – mieszkańców w miejscach, w których powstają stacje metra, czekają raczej ułatwienia” – powiedział Witczyński.

Dzieki wiosnę projektowane są też pierwsze oddania terenów morzem stacjami. Prawdopodobnie w kwietniu konsorcjum AGP Metro Polska zwolni rejony stacji Zajezdnia Wileński a mianowicie część arealu budowy pomiędzy jezdniami ul. Targowej oraz teren pl. Wileńskiego.

Kierowniczy odcinek drugiej linii metra ma być gotowy sluzace do 30 września 2014 r. Jak zaznaczył rzecznik spółki AGP, „nie ma żadnych sygnałów, żeby ten wyraz był jakkolwiek zagrożony”.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Oryginalny Świat – Uniwersytet, Srodek Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Zajezdnia Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. (PAP)

stav/ itm/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy