Senat za uchyleniem ustawy o PLL LOT

27 lipca, 2020
Category: inne

Skarb Państwa nie zaakceptowac będzie już musiał być właścicielem minimum 51 proc. akcji Rodzimych Linii Lotniczych LOT. Senat opowiedział się bowiem po czwartek zbyt uchyleniem ustawy o przekształceniu własnościowym naszego przewoźnika, otwierając drogę az do prywatyzacji spółki.

Zbytnio podjęciem uchwały w sprawie uchylenia ustawy na temat przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Samoloty LOT opowiedziało się 58 senatorów, przeciwko było 28, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Komisja produkcji narodowej wnosiła o przyjęcie ustawy wyjawszy poprawek.

Resort skarbu, przygotowując zmianę przepisów, argumentował, że ustawowy regulamin zachowania co najmniej 51 proc. akcji RUCH „przekładał się na nizsze zainteresowanie ewentualnych inwestorów” spółką.

Uchylenie ustawy umożliwi metrów. in. mozliwe zbycie kazdego akcji LOT-u znajdujących się w zasobach Skarbu Państwa, przy jednoczesnym spełnieniu wymogów odnoszących się do konstrukcje własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych. Zgodnie z nowymi przepisami przyszłe decyzje właścicielskie będą ciagle podlegały ograniczeniom m. in. prawa unijnego.

Według unijnych przepisów kryterium struktury własności będzie spełnione, jeżeli chociaz 50 proc. plus 1-a akcja będą w posiadaniu państwa członkowskiego UE. Pozostałe akcje mogą należeć sluzace do inwestorów wraz z państw trzecich.

Resort skarbu podkreślał, że zmiany przepisów o PLL LOT nie oznaczają automatycznej utraty za posrednictwem Skarb Państwa możliwości sprawowania skutecznej inspekcji w spółce. „Uchylenie ustawy spowoduje natomiast, że pozycja negocjacyjna Skarbu Państwa bez wątpienia poprawi się” – napisano przy uzasadnieniu az do projektu ustawy.

Ministerstwo Skarbu Państwa szuka inwestora dla polskiego przewoźnika. W kwietniu wiceminister skarbu Rafał Baniak mówił, że resort potrzebuje traktować przebieg restrukturyzacji jak integralną część prywatyzacji tego przewoźnika. „Chcielibyśmy bez zbędnej zwłoki znaleźć partnera gwoli LOT-u. Oczywiście będzie łatwiej, jeżeli będzie to malzonek europejski” – zaznaczył. Resort chciałby, zeby LOT na sprzedaży zachował markę, przystan przesiadkowy w stolicy polski i żeby nowy inwestor miał u nas siedzibę, zas tym samym płacił podatki na terytorium polski.

PLL RUCH jest w tarapatach finansowej. W 2012 roku kalendarzowego ówczesny zarząd spółki wystąpił do ministra skarbu na temat przyznanie pomocy finansowej. W pierwszej transzy poprosił na temat 400 mln zł, natomiast w sumie na temat ok. 1 mld zł. Pod koniec grudnia 2012 r. resort skarbu przelał spółce 400 mln zł pożyczki; pieniądze przeznaczono na spłatę przeterminowanych zobowiązań i obicie strat operacyjnych.

Komisja Europejska w kwietniu br. warunkowo zatwierdziła udzielenie spółce pożyczki. PLL LOT do dwadziescia czerwca musi jednak złożyć do KE plan metamorfozy. Pod koniec czerwca pełna wersja tego dokumentu trafiła az do resortu skarbu. Nieoficjalnie wydaje sie mowa o tym, że spółka chce otrzymać kolejną transzę pomocy w wysokości 400 mln zł.

Pod koniec czerwca ma zakończyć się audyt wyników finansowych LOT-u zbytnio ubiegły rok kalendarzowy. Na razie wiadomo jedynie, że strata może przekroczyć dwie stówy mln zł. Z wyliczeń spółki zanim audytem wyplywa, że zbytnio zeszły dwanascie miesiecy przewoźnik miał stratę po wysokości 157, 1 mln zł netto, a na działalności zasadniczej stracił 115, 1 mln zł. Przy styczniu br. b. minister skarbu Mikołaj Budzanowski mówił posłom w Sejmie, że strata PLL LOT na koniec 2012 r. może wynieść ok. dwie stówy mln zł.

Obecnie Skarb Państwa posiada 67, 97 proc. dzialaniu LOT, TFS Silesia a mianowicie 25, 1 proc., pozostałe 6, 93 proc. należy do pracowników.

Teraz ustawa trafi sluzace do podpisu prezydenta. Ma pani wejść po życie wedlug upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. (PAP)

aop/ pad/ mow/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy