Przebieg o krasnala – twórca Pomarańczowej Alternatywy kontra Wrocław

Author:
27 lipca, 2020
Category: inne

*Krasnal promujący Wrocław nie zaakceptowac nawiązuje az do krasnala, symbolu Pomarańczowej Alternatywy, studenckiego obrotu z czasów 80. – przekonywał przy środę poprzednio wrocławskim sądem Paweł Grabowski, artysta plastyk, twórca wrocławskiego krasnala. *

Od maja przed Sądem Rejonowym we Wrocławiu toczy się przebieg z powództwa Waldemara Fydrycha, „Majora”, twórcy Pomarańczowej Opcji i do niej symbolu a mianowicie krasnala po pomarańczowej czapeczce z kwiatkiem w dłoni – przeciwko miastu Wrocław o prawa autorskie do krasnala, symbolu, z którego miasto uczyniło swój promocyjny gadżet. Wrocławskie krasnale właśnie w pomarańczowej czapeczce i z kwiatkiem w dłoni są aktualne na kubkach, smyczach do kluczy lub koszulkach.

Po środę przed sądem zeznawali znajomi „Majora”, współtwórcy Pomarańczowej Alternatywy, i sympatycy, którzy wraz z Fydrychem w czasach 80. i później na wrocławskich murach malowali krasnale.

Według jednego ze świadków Wiesława Cupały pierwszy krasnal został namalowany w 1982 r. dzieki transformatorze dzieki Sępolnie (willowa dzielnica Wrocławia). „Kilka miesięcy wcześniej idąc z +Majorem+, zobaczyliśmy człowieka przebranego za krasnoludka, który rozdawał pociechom cukierki. Jak i równiez myślę, że stąd wziął się pomysł na krasnala” – mówił Cupała, który stał „na czatach”, wówczas gdy Fydrych malował pierwszego krasnala w sierpniu 1982 r. na transformatorze.

Później krasnale malowało wielu członków Pomarańczowej Alternatywy. Powstawało – jakim sposobem mówili świadkowie – wiele mutacji krasnali. Jedne miały w dłoni kwiatek albo dwa, czapeczka była w inny sposób przekrzywiona. Był też „prakrasnal” malowany wraz z dziobem zamiast uśmiechu.

Według Marka Puchały, obecnie dyrektora Biura Wystaw Artystycznych we Wrocławiu (wcześniej członka zespołu Klaus Mitffoch), w latach 80. chodziło o to, żeby w plamach powstałych po zamalowaniu przez milicję antyrządowych haseł na murach umieścić takie treści, które nie dawałyby podstaw sluzace do zamalowywania ich, a jednocześnie, żeby treść przekazu była jasna.

W charakterze ostatni zeznawał Paweł Grabowski, artysta plastyk, który w 2004 r. w zlecenie Urzędu Miasta we Wrocławiu wykonał projekt graficzny krasnala, który stał się gadżetem promującym Wrocław. Grabowski dowodził, że wcześniej nie zaakceptowac widział krasnala Pomarańczowej Alternatywy, a o samym ruchu słyszał nieduzo, bo pochodzi z Tarnowa. We Wrocławiu mieszka od czasu 1992 r., kiedy zaczął studia.

Wyjaśnił, że zleceniodawca – Paweł Romaszkan, szef biura reklamy Urzędu Metropolie we Wrocławiu – zamówił krasnala, który miał być prosty po formie i wyglądać, jakby rysowało fita dziecko. Grabowski – naprawde mówił w sądzie – nie dopytywał, dlaczego miał to być właśnie krasnal. Wykonał wzór w kilku wariantach: krasnal z kwiatkiem, z balonikiem, wiatrakiem. Były też różne warianty kolorystyczne. Ostatecznie został wybrany krasnal w pomarańczowej czapeczce i z kwiatkiem.

„Mój plan nie nawiązuje do krasnala Pomarańczowej Alternatywy, bo zamierzeniem było narysowanie wesołego krasnoluda, jakby rysowało dziecko” – mówił Grabowski. Uważa mezczyzna, że jego krasnal „różni się niemalze wszystkim” od czasu krasnala „Majora”. Według Grabowskiego jego krasnal narysowany wydaje sie byc inną kreską, ma inne proporcje (większą od tułowia głowę), slepia i usta. „Wspólną cechą jest wylacznie kolor pomarańczowy” – mówił artysta plastyk.

Fydrych domaga się od metropolie przeprosin sposród „ust prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza” oraz zaprzestania uzywania bez jego zgody krasnala jako symbolu Wrocławia.

Nastepna rozprawa w styczniu.

Urszula Małecka (PAP)

umw/ itm/ bk/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy