Niemcy obiecują „europejskie rozwiązanie” dla Opla

Niemcy obiecują „europejskie rozwiązanie” dla Opla
27 lipca, 2020
Category: inne

Niemiecki minister gospodarki Karl-Theodor zu Guttenberg zapewnił po czwartek, że Niemcy będą szukać wraz z partnerami przy UE „dobrego europejskiego rozwiązania” w sprawie pomocy publicznej na rzecz spółki motoryzacyjnej Opel.

W tenze sposób odniósł się az do rosnącej opinii ze witryny Belgii, Uk i Hiszpanii w związku z planowaną sprzedażą większości udziałów w Oplu austriacko-kanadyjskiemu konsorcjum Magna i rosyjskiemu Sbierbankowi. Niemcy obiecały wesprzeć inwestora kredytem hipotecznym i poręczeniami na kwotę 4, 5 mld ó, co wzbudziło podejrzenia niektórych państw, że Berlin potrzebuje zapewnić koszty utrzymania niemieckich zakładów spółki wydatkiem fabryk Opla i stanowisk zatrudnienia w innych krajach.

„Biorąc pod uwagę całkowite ilosci, cięcia zatrudnienia dotkną Niemcy najsilniej” – powiedział cytowany przez srodowiska Guttenberg. Dodał, że nie zaakceptowac spodziewa się, iż Komitet Europejska zablokuje sprzedaż Opla.

Czwartkowy „Financial Times Deutschland” poinformował, że brytyjski minister gospodarki Peter Mandelson wysłał list do unijnej komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes, w którym ostro skrytykował plany Magny dotyczące Opla.

„Nie sądzimy, że podaz Magny jest najlepszym dostępnym planem” a mianowicie napisał minister w piśmie cytowanym za posrednictwem dziennik. W jego opinii inny inwestor gwarantowałby większe szanse dzieki przetrwanie spółki oraz większą rentowność. Według Mandelsona przedstawiony przez Magnę plan metamorfozy w niewystarczającym stopniu uzasadnia planowane cięcia. Zauważył, że zaplanowano poniekad rozszerzenie produkowaniu w Rosji, a skuteczne zakłady w Wielkiej Brytanii jak i równiez Hiszpanii miałyby ucierpieć kosztem mniej rentownych fabryk gdzie indziej.

Mandelson zwraca także uwagę, że projekt Magny wydaje sie byc o 1-wsza, 3 mld euro droższy niż podaz belgijskiego funduszu RHJI. Pozostanie Opla tuz przy amerykańskim koncernie General Motors byłoby zaś o 2 mld euro tańsze.

Zamiar Magny zakłada likwidację nieomal 11 tysięcy miejsc pracy we wszystkich zakładach spółki NewOpel oraz zamknięcie fabryki przy Antwerpii w Belgii. Około 4000 osób straci pracę w czterech niemieckich zakładach Opla, cięcia obejmą również zakłady po Luton i Ellesmere Przystan w Wielkiej Brytanii oraz przy Saragossie po Hiszpanii.

Anna Widzyk (PAP)

awi/ mc/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy