To podstawowy grzech kierowców. Decydują centymetry

  • Dom
  • Moto
  • To podstawowy grzech kierowców. Decydują centymetry
Jak obliczyć bezpieczną odległość dzięki drodze  Moto

Kodeks drogowy w regule nie precyzuje, ile winna wynosić bezpieczna odległość na drodze, poza przepisami odnoszącymi się do przejazdu przez tunele. Tymczasem brak odpowiedniego odstępu pomiędzy poruszającymi się pojazdami wydaje się częstą przyczyną kolizji i wypadków na polskich szosach. Jak radzą eksperci, bezpieczny odstęp można łatwo na własną rękę obliczyć.

Eksperci przypominają, że zachowanie bezpiecznej odstępie od jadącego przed naszym biurem pojazdu daje więcej czasu na reakcję i zwiększa szansę na uniknięcie niebezpiecznego zdarzenia. Aby zachować bezpieczną odległość należy wziąć pod spodem uwagę prędkość, z którą się poruszamy, nasze samopoczucie za kierownicą, możliwy odruch i warunki panujące w drodze.

Potwornie drogi, ale szyty na miarę. Włosi chcą połechtać ego kierowców

Zgodnie z przepisami Kodeksu drogowego kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp niezbędny do odwiedzenia uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. Polskie prawo w zasadzie nie precyzują jednak, ile powinna wynosić ta bezpieczna odległość, pomijając jednym wyjątkiem: jazdą w tunelach dłuższych niż pięć stów m znajdujących się poza obszarem zabudowanym. W takich tunelach kierujący pojazdem wydaje się być obowiązany utrzymać odstęp od czasu poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 50 lub 80 metrów - w zależności od pojazdu jakim się porusza.

Natomiast w kierowców pojazdów o długości powyżej siedmiu metrów prawo nakładają obowiązek, aby w czasie jazdy poza obszarem zabudowanym, na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach aliansu, utrzymywali taki odstęp, by wyprzedzające pojazdy mogły bez ryzyka wjechać w tę puste miejsce.

Podstawowy grzech

- Mamy coraz lepsze jak i również szybsze drogi, więcej pasów i coraz lepsze wozy, więc podróżujemy niestety spośród coraz większą prędkością. Podstawowym grzechem popełnianym na drogach ekspresowych i na autostradach jest niedostosowanie odległości pośród jednym a drugim pojazdem, do prędkości z którą się poruszamy - oceniła Joanną Madej, pilot rajdowy i motocyklistka.

Zwróciła uwagę, że mówi na temat dostosowaniu, bo jeżeli poruszamy się z prędkością trzydziestu km/h, to możemy okazać się bliżej pojazdu poprzedzającego. Ale jeżeli prędkość wzrasta do odwiedzenia 130 km/h czy wręcz 200 km/h, to ta odległość musi być obecnie znacznie większa.

Zrobili elektrycznego malucha. Kosztuje tylko 20 tyś złotych

- Musimy posiadać świadomość, że nawet przeskakując zdarzenia losowe typu karambol, to może być zwykła awaria samochodu poprzedzającego i wtedy zamiast uniknąć zderzenia, pakujemy się w tył samochodu i nieszczęście gotowe - podkreśliła ekspertka.

Czas na reakcję

Jak zaznaczyła, jeżeli odpowiednia dal będzie zachowana, to mamy wówczas czas na właściwą reakcję. - Możemy uciec na pobocze, albo dzięki pas obok, jeśli wydaje się być pusty, albo wręcz na prostu wyhamować i wraz z dużo mniejszą prędkością zbliżyć się do tej trudności. - podkreśliła ekspertka.

Aspirant Marzanna Boratyńska spośród Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi zwróciła uwagę, że ponieważ w polskich przepisach naprawdę naprawdę nie jest zawarte, jaka powinna być ta bezpieczna odległość, to jakikolwiek z kierowców powinien wówczas sobie przeliczyć. Przyjmuje się, że odstęp ten musi wynosić w metrach tak wiele, ile połowa wartości liczbowej prędkości z jaką się poruszamy. Jeżeli jedziemy wraz z prędkością 50 km/h to musimy pamiętać, że połówka tej prędkości, czyli 25 metrów, to jest poniższa nasza bezpieczna odległość.

- Przepisy w różnorodnych krajach jednoznacznie wskazują która ma być ta dystans, u nas niestety musimy zdać się na własny rozsądek i zachować tego rodzaju odległość, żebyśmy mieli okres na wyhamowanie samochodu, żeby nie uderzyć w tegoż, który jest przed naszym biurem - dodała Boratyńska.

Uwaga na warunki

Pogorszenie warunków także powinno skutkować zwiększeniem odległości. - Te warunki mogą zmienić się z minuty na moment, a kierowcy bardzo nierzadko utrzymują tę samą prędkość w dobrych, jak i negatywnych warunkach pogodowych. Kiedy spadnie deszcz, natychmiast powinni zdjąć nogę z gazu, zaś nie zdejmują - zauważyła aspirant Boratyńska.

Jazda w upale. Zobacz, jak chronić samochód przed przegrzaniem

Często niełatwo jest "wymierzyć" podczas przejażdżki bezpieczną odległość. Policjantka radzi więc, żeby odnosić ją do słupków hektometrycznych obok drogach. Na autostradzie bądź innych drogach słupki mieszczą się się co 100 metrów.

Przy zwiększeniu prędkości wydłuża się droga hamowania i powinniśmy zwiększyć spacja od poprzedzającego pojazdu. Wówczas gdy jedziemy na autostradzie 130 km/h bezpieczna odległość powinna stać się równa odległości między 2 słupkami hektometrycznymi.

- Wtedy mamy pewność, że kiedy będziemy wyprzedzani, kolejny pojazd przed nas wjedzie, my ponownie dostosujemy osobiście odległość i bezpiecznie pojedziemy dalej - wyjaśnia Boratyńska.

Joanna Madej podkreśla, że ważny jest głównie rozsądek. - Standardowo powinno się myśleć o tym, żeby pomiędzy jednym an innym pojazdem zmieścił się jeszcze jeden. I to wydaje się być takie poczucie bezpieczeństwa, hdy zdążymy wyhamować zanim się wpakujemy w pojazd zanim nami - powiedziała. - Jak tylko zmieniają się warunki, to odpuśćmy a mianowicie podsumowała Madej.

Jak mówić o byłym szefie? Sprawdzał Paweł Blajer Informacje

Nawet milion pracowników może wyjechać spośród Polski. Czarny scenariusz Czarny scenariusz dla gospodarki. "Ukraińcy po prostu wybiorą Niemcy" Raport: Polacy wolą robotę w zagranicznych firmach Ponad 12 tysięcy dni niewykorzystanego urlopu. Samorządowcy…...

Czytać..
jak działa mózg kierowcy

Jak działa mózg kierowcy

Życie z GPS ogłupia – pisze "Rzeczpospolita". Badania przeprowadzone przez gromadę naukowców z University Akademia London (UCL) dowiodły, że używanie nawigacji przyczynia się dodatkowo, iż tracimy nie zaakceptować tylko orientację…...

Czytać..
jak bezpiecznie skrobać szyby przy samochodzie

Jak bezpiecznie skrobać szyby przy samochodzie

Duży ruch w autosalonach. Ów marki wybierano najczęściej Zmiany w egzaminach na prawko. Jest propozycja ministerstwa GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Mieli budować fragmenty A1 i S3 Surowe sankcje za cofanie…...

Czytać..
jack Ma, najbogatszy Chińczyk, CEO Alibaby o Jedwabnym Szlaku

Jack Ma, najbogatszy Chińczyk, CEO Alibaby o Jedwabnym Szlaku

Jack Ma, najbogatszy Chińczyk, twórca internetowego serwisu Alibaba, oświadczył, że świat potrzebuje światowej platformy e-handlu. Zabrał również głos w sprawie Jedwabnego Szlaku tłumacząc, że propozycja ta różni się od globalizacji tym…...

Czytać..

Jabłka podbiją Hongkong? Polskie przedsiębiorstwa jadą na Food Expo Informacje

Projekt budżetu na 2019 rok do komisji sejmowych Koniec wraz ze zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tą niedzielę zrobisz zakupy. Później długa przerwa Gospodarka wstaje, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...

Czytać..
inPost rezygnuje z listów. Poczta Polska znów ma monopol

InPost rezygnuje z listów. Poczta Polska znów ma monopol

InPost walczył jak lew, ale ostatecznie poległ. Po czwartek (14 lipca) po sesji giełdowej, firma poinformowała rynek, że rezygnuje wraz z działalności w segmencie listów tradycyjnych. Tym samym urzędowy operator…...

Czytać..