Zobacz, jak na przykład zmieniały się reklamy telewizyjne przez 75 lat

  • Dom
  • Media
  • Zobacz, jak na przykład zmieniały się reklamy telewizyjne przez 75 lat
Ewolucja reklamy tv

Pierwszą reklamę telewizyjną wyemitowano 1 lipca 1941 roku poprzednio meczem baseballowym emitowanym w lokalnej telewizji w Świeżym Jorku. 10-sekundowy spot prezentował zegarki Bulova, a koszt jaką właściciel zapłacił wtenczas za czas antenowy wówczas zaledwie 4 dolary!

Od tamtego czasu rynek reklamy telewizyjnej całkowicie się zmienił, dzisiaj kwota emisji 30-sekundowej reklamy wynosi w tej chwili 5 milionów dolarów, czyli ok. 20 mln złotych. Jak do tego doszło? Cofnijmy się w okresie.

Po sukcesie firmy Bulova inni szybko zdali sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w potędze telewizji. Wkrótce zaczęły pojawiały się reklamy linii aeronautycznych, batoników, domów handlowych jak i również wielu innych. Wzrosła również sprzedaż telewizorów, co dodatkowo zwiększyło zasięg reklamowy. Telewizja stała się tak atrakcyjna w USA, że szkoła wyższa filmowe zaczęły mieć obawę, że ludzie przestaną spacerować do kin.

Rok 1950

Również przyniósł zmiany w reklamie, bo oprócz promowania swoich produktów, przedsiębiorstwa np. Kraft, Colgate lub General Electric zaczęły również sponsorować programy. Stacje przedłożyły system opłat za czas antenowy, a te rozpoczęły systematycznie wzrastać.

Rok 1960

Zarząd stacji NBC wleciał na pomysł 1-2 minutowych przerw między programami, które dziś znamy jako bloki reklamowe. Było to o wiele bardziej opłacalnym rodzajem dotarcia do klientów. Godzinny program miał średnio 9 minut reklam, a wielu spotów trwała od 30-60 sekund.

Rok 1970

W latach 70. zakazano broszur papierosów w telewizji. Dla stacji telewizyjnych oraz firm reklamowych był to znaczny cios, gdyż właśnie firmy tytoniowe były głównym podłożem przychodów z reklam. Mimo licznych protestów zakaz podtrzymano, więc stacje upatrzyły osobiście nową żyłę złota przy przemyśle alkoholowym.

Lata 70-te to również termin wielu znakomitych reklam telewizyjnych m. in słynnej promocji Coca-Coli, w której multikulturowa młodzież dzieci kwiatów śpiewa wypromowaną przez reklamę piosenkę "I'd Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)” (Chciałbym nauczyć świat śpiewać przy pełnej harmonii). Spot był przekazem nadziei i wybranki i stał się ogromnym hitem. Niedawno kultowa promocja została ponownie odtworzona jak finał siedmiosezonowego serialu „Mad Men” amerykańskiej stacji AMC.

Rok 1980

W latach 80-tych reklamy telewizyjne skupiły się na nowej grupie konsumentów, a dokładniej dzięki dzieciach. W sobotnie poranki emitowano bajki a także programy oparte na chodliwych w tych czasach zabawkach dla dzieci jak Gram. I. Joe czy My Little Pony. Zwiększył się budżet reklamowy, a do odwiedzenia realizacji spotów zaczęto zatrudniać znanych reżyserów np. Ridleya Scotta dla Apple Computers.

Rok 1990

Na godzinny program przypadało już 19 minut reklam, a przy spotach zaczęli pojawiać się znani aktorzy, modele i modelki.

Lata 80. to również czas, w którym boom przeżyła nasz kraj reklama. Po 1989 roku kalendarzowego, wraz z pełnymi półkami w sklepach, reklamodawcy rozpoczęli trafiać do polskich budynków. A reklamowano prawie wszystko, w telewizji pojawiły się słynne reklamy: „Baltona” spośród Januszem Józefowiczem, budzący łączone uczucia „Prusakolep” czy „Pollena 2000” z kultowym hasłem „Ojciec, prać? ”.

Amerykańskim stylem zaczęto zatrudniać popularnych aktorów, taką funkcję otrzymał m. in. Witold Pyrkosz. Przebrany za Janosika smarował chleb margaryną Kama, an Andrzej Grabarczyk reklamował przyprawy „Knorr”. Nie strategia nie wspomnieć również na temat ówczesnym symbolu męskości Bogusławie Lindzie i reklamie papierosów „West”.

Reklama dziś

Reklamy telewizyjne przeszły długą ścieżkę od 4 dolarowej emisji zegarka Bulova do obecnie. W USA 30 sekundowy spot podczas Super Bowl (najważniejszego sportowego wydarzenia po USA - finałowego meczu o mistrzostwo w futbolu amerykańskiej zawodowej ligi NFL) w 1967 roku kosztował 37, 5 tys. dolarów (blisko 150 tys. zł).

Dziś za emisję takiego spotu podczas Ekstra Bowl należy zapłacić blisko 5 mln dolarów (ok. 20 mln zł). W Polsce ostatnio rekordową kwotę trzeba było zapłacić zbytnio 30 sekundowy spot w trakcie meczu ¼ finału € 2016 i wynosił on 56, 6 tys. złotych

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Odbiorców. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obligatoryjne na Facebooku są poniżej adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na wciąż gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może unikać kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Skraj bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker ryzykuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał oryginalne zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Agencji bankowej i kilkunastu pracowników. Rozchodzi o aferę GetBack

Notowanie

eurogrupa oczekuje wiarygodnych propozycji od momentu Grecji  Ze świata

Eurogrupa oczekuje wiarygodnych propozycji od momentu Grecji Ze świata

Drony pomagają walczyć z oszustami podatkowymi Ateny zakończyły system pomocowy. Grecy dalecy od świętowania Pierwsza taka wysepka w regionie. Władze prezentują na "zielone zasilanie" Janis Warufakis w TVN24 Dwa razy…...

Czytać..
esotiq  Henderson - sklepiki na Ukrainie

Esotiq Henderson - sklepiki na Ukrainie

Sprzedawca bielizny damskiej (Esotiq) i męskiej (Henderson), a także właściciel marki Eva Minge otworzył trzy sklepy franczyzowe dzięki Ukrainie – poinformowała spółka Esotiq & Henderson. Liczba salonów grupy w pierwszym…...

Czytać..
emmanuel Macron chce osobnego budżetu dla państw strefy euro

Emmanuel Macron chce osobnego budżetu dla państw strefy euro

Europa jest zbyt słaba, zbyt wolna, zbyt nieskuteczna - rzekł prezydent Francji Emmanuel Macron na Sorbonie w Paryżu, gdzie wzywał do odświeżenia wizerunku Unii Europejskiej i przedstawił wizję zreformowanej UE. Nowelizacja…...

Czytać..

Embargo na owoce, warzywa, mięso, nabiał... Rosyjski odwet zbytnio sankcje Informacje

Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem "Kommiersant": UE i Niemcy zyskują nowe narzędzie nacisku dzięki Gazprom Moskwa chce…...

Czytać..
elon Musk rezygnuje z zastosowania platyny przy produkcji aut  Tech

Elon Musk rezygnuje z zastosowania platyny przy produkcji aut Tech

Elon Musk, twórca Tesli, anonsuje koniec używania szkodliwej platyny. Pojazdy elektryczne mają wesprzeć w redukcji spalin, jakim sposobem również przekierować rynek w nowe tory. Nie tylko Musk chce sporządzać coraz doskonalsze samochody…...

Czytać..
eleganckie walizki podróżne

Eleganckie walizki podróżne

Każda podróż jest w swój sposób wyjątkowa, także ta mała, jak i duża. Im lepiej się do nich przygotujemy, pakując do walizki wszystko, co niezbędne, tym większą satysfakcję będziemy z nich…...

Czytać..