Grabarczyk: pierwszy obserwacje personalne w stosunku do szefów PKP pozna premier

27 lipca, 2020
Category: rózne

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział, że jak pierwszy sposród wnioskami personalnymi wobec zarządów spółek kolejowych zapozna się premier Donald Tusk. Sejm przyjął w piątek informację ministra odnosnie sytuacji na kolei.

„Wnioski personalne zostaną wyciągnięte. Przedstawię swoim delegatom az do rad nadzorczych spółek kolejowych odpowiednie wnioski, ale proszę Wysoką Izbę o chwilę cierpliwości. ów wnioski przedstawię w pierwszej kolejności panu premierowi Donaldowi Tuskowi, gdy dziś wróci z Brukseli” – zapowiedział Grabarczyk.

Oryginalny roczny rozkład jazdy pociągów obowiązuje od 12 grudnia. Od tego czasu dzieki kolei panuje bałagan a mianowicie pasażerowie mają problemy sposród uzyskaniem danych, rozkłady w dworcach i w internecie różnią się od momentu siebie, podróżni są odsyłani na nieistniejące perony. Na tek krok nałożył się atak lata. W czwartek resort infrastruktury poinformował, że prezesi 3 spółek wraz z Grupy PKP – PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe jak i równiez PKP Intercity – a takze ich zastępcy za bałagan w związku z nowym rozkładem przejazdzki zostaną ukarani odebraniem nagrody rocznej. Zdaniem premiera, odebranie premii to za mało. Szef rządu tego danego dnia mówił, że oczekuje na komentarze personalne.

Piątkowe wystąpienie po Sejmie Grabarczyk rozpoczął od ubolewania „za to wszystko, co dotknęło pasażerów kolei”. Zaznaczył, że ponizsza sytuacja nie powinna mieć miejsca. Powiedział, że doszło do tego, ponieważ najwięksi przewoźnicy kolejowi a mianowicie Przewozy Regionalne i PKP intercity – nie ustalili w porę swoich rozkładów. Wyjaśnił, że rozmowy na ten rzecz rozpoczęły się na początku roku, ale przeciągnęły się do wiosny. Ostateczny rozkład jazdy powinien zostać ustalony do publicznej wiadomości az do 10 listopada, jednak faktycznie się nie zaakceptowac stało.

Jakim sposobem mówił, przewoźnicy wprowadzali modyfikacje do rozkładu jeszcze po grudniu. Zmiany te dotyczyły 338 pociągów, a przewoźnicy zrezygnowali sposród uruchomienia 698 składów.

Minister ocenił, że w niedawnych dniach jednym sposród głównych problemów był deficyt wiadomości, z kolei szczytem nonsensu było sprawdzenie do rozkładu jazdy wiadomosci, że pociąg będzie podstawiony na peron, który nadal nie został oddany az do eksploatacji. Faktycznie było po Katowicach.

Grabarczyk zauważył, że poza bałaganem związanym z rozkładem, kolumna borykała się też z atakiem lata. „Zima nie jest usprawiedliwieniem na rzecz chaosu i sytuacji, która ma obszar na kolei; to nie usprawiedliwia deficytu troski na temat pasażerów, to wymaga jeszcze większego wysiłku, by sprostać wyzwaniom i tego oczekuję od wszelkich pracowników kolei” – oświadczył.

Minister ocenił, że pracownicy spółek kolejowych i ich kierownictwo nie zaakceptowac stanęli dzieki wysokości zagadnienia. W związku z krytyką ekspertów o decyzji odebrania nagród szefom spółek PKP Grabarczyk przyznał, że nagroda roczna nie przysługuje prezesowi PKP Intercity, który pełni to nastawienie od kilku miesięcy. Nagrodę może otrzymać ten, który pełni funkcję przez pełny rok. „Jeśli chodzi na temat prezesów dwóch pozostałych spółek, to ów przesłanka została spełniona” – wyjaśnił.

Prawo mówią, że nagroda przysługuje za osiągnięcie zysku lub zminimalizowanie straty spółki. Minister wyjaśnił, że PKP SA zanotowały po 2009 r. zysk; PKP PLK w 2009 r. miało stratę ponad 350 mln zł, ale już w październiku br. nie zaakceptowac przekraczała kobieta 80 mln zł.

Zdaniem Grabarczyka, rozwiązaniem problemów kolei może być program inwestycyjny i modernizacyjny. Przypomniał, że rząd przeznaczył na modernizację taboru Przewozów Regionalnych trzy, 5 mld zł. Utrzymuje przebudowa miarki na łącznej długości w porzadku. 1, dwóch tys. kilometrów. „Mamy podpisane umowy (… ), które będą skutkowały poprawą stanu infrastruktury przeszlo 1, szóstej tys. km torów” – powiedział. Remontowane są też dworce. W tegorocznym budżecie zarezerwowano dzieki ten cel ponad 100 mln zł. W projekcie budżetu na 2011 r. ponizsza kwota została podwojona.

Grabarczyk obiecał, że na początku 2011 r. resort przygotuje projekt przemian w regulacjach, które wzmocnią pozycję Urzędu Transportu Kolejowego. Posłowie sugerowali, że należy wzmocnić pozycję Urzędu, by realnie mógł sprawować nadzór na rynkiem kolejowym, w podobny sposób funkcjonują regulatorzy energetyki badz telekomunikacji.

Grabarczyk jest przekonany, że chociaż bitwa o wprowadzenie swiezego rozkładu została przegrana, to rząd wygra wojnę na temat lepsze usługi kolei.

Według danych przedstawionych przez ministra, w Polsce na co dzien wyjeżdża na szlaki 4140 pociągów pasażerskich, w tym 2482 uruchamianych za posrednictwem Przewozy Regionalne, 300 PKP Intercity jak i równiez 736 Kolei Mazowieckich. (PAP)

her/ pad/ gma/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy