Gminy walczą o drogę ze Śląska nad morze

27 lipca, 2020
Category: odmienne

Aż 55 gmin z czterech województw łączy siły, żeby doprowadzić do jak najszybszej rozbudowy trasy S11. Chociaż trasa jest jedną z najbardziej uczęszczanych w kraju, ma obecnie wylacznie jedną jezdnię. Według rządowych planów, rozszerzenie zacznie się najwcześniej po 2013 r. Gminy chciałyby mieć drogę już teraz.

„To najkrótsza droga ze Śląska nad morze. Jest tak ważna, poniewaz wzdłuż pani a mieszka aż 8 mln osób. W niektórych obszarach przejeżdża niemal 40 tys. samochodów w dobę. To straszne obciążenie dla ludzi małych wioseczek, przez które przechodzi szosa” – powiedziała PAP Bożena Przewoźna, prezes Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Województw „Droga S11”, które lobbuje na rzecz jak najszybszej rozbudowy drogi.

Część robót już trwa. W tym roku wyslano do użytku dwujezdniowy odcinek z Rozpoznania do Kórnika o długości 20 km, który wypełnia już wymogi drogi ekspresowej. Jak wyjaśniła Przewoźna, aktualnie trwają operacje budowlane tuz przy drugiej części obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (pierwsza część została już przydzielona do użytku), obwodnicy Kępna i zachodniej obwodnicy Przyblizenia. Dodała, że przygotowywana wydaje sie byc obwodnica Piły i Ujścia. Są też gotowe kazde dokumenty, łącznie z raportem środowiskowym na obwodnicę Jarocina.

„Te obwodnice są przy planie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do 2013 r. Natomiast nie ma S11 jak całej kosztowny, a przecież trzeba gryzie jakoś połączyć” – powiedziała Przewoźna. Totez samorządy powołały stowarzyszenie, by te prace przyspieszyć. „Determinacja tych gmin jest ogromna” – dodała.

Na razie wciąż nie ma wyznaczonego przebiegu sciezki, więc pozie jeszcze duzo czasu, nim budowa będzie mogła ruszyć. Najwięcej wezmie uzyskanie wszystkich pozwoleń w budowę. Nastepnym problemem wydaje sie wykup gruntów. Przewoźna wyjaśniła, że rolą stowarzyszenia jest przejście poprzez te czynności przygotowawcze, aby – jeśli znajdą się pieniądze dzieki rozbudowę mily – pracy mogły ruszyć jak najszybciej.

„Miasto Piła przeznaczyło dwadzieścia parę milionów złotych na wykup gruntów, za posrednictwem które ma przebiegać cenna. Gminy po swoich projektach zagospodarowania przestrzennego wpisały część gruntów w charakterze rezerwę ponizej S11. Jeszcze inni zastanawiają się, lub tak jak Piła nie wykupić ziemi pod drogę” – powiedziała Przewoźna. Wyjaśniła, że stowarzyszenie angażuje się też w pertraktacje z mieszkańcami, by bezzwlocznie wyznaczyć podstawowy przebieg trasy.

Obecnie budowa trasy jest finansowana ze środków krajowych, głównie sposród Krajowego Funduszu Drogowego. Szansą na do niej szybsze zrealizowany zostanie byłoby wpisanie jej az do europejskiej necie dróg TEN-T. Pozwoliłoby to na zdobycie unijnych pieniędzy. Jednak na zgłoszenie kosztowny musi się zgodzić resort infrastruktury, zas później Komisja Europejska, więc sprawa nie jawi sie byc jeszcze przesądzona.

Droga ekspresowa S11 na temat długości 670 km miałaby przebiegać poprzez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie jak i równiez śląskie. Ma połączyć wybrzeże z południem kraju. Będzie prowadziła wraz z Kołobrzegu za posrednictwem Koszalin, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski do Katowic. Mogłaby dochodzić do katowickiego lotniska w Pyrzowicach. (PAP)

her/ awy/ je/ jbr/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy