Eurotunnel zacznie zarabiać?

Eurotunnel zacznie zarabiać?
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

„W tym roku przewyższymy naszą dotychczasową prognozę wyników, która wynosi 370 milionów euro”, powiedział Jacques Gounon, szef firmy Eurotunnel.

Gounon okresla tym samym dzieki sukces pociągu Eurostar, który połączy Paryż i Londyn. Od konsorcjum użytkującego trasę Eurotunnel uzyskuje opłaty zbyt przejazd tunelem. Guonon potrzebuje w dalekiej kolejności rozbudować przewozy towarowe. Nie potrzebuje jednak prognozować, kiedy Eurotunnel wykaże pierwsze zyski netto.

Optymistyczni są również analitycy: „Widoki w przyszłość koncernu Eurotunnel są bardzo dobre”, mówi Ahmed Nabil, analityk Deutsche Bank. Nabil liczy na tegoroczny wynik Ebitda (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów podatków i amortyzacji) wysokości 445 mln euro. Eurotunnel wykaże w tym roku jeszcze stratę, jednak w „2008 koncern może odnotować zysk”, mówi analityk.

| 2007 przełomowym rokiem na rzecz Eurotunnelu |
| — |
| Eurotunnel powstał przed dwadziescia laty w charakterze spółka brytyjsko francuska, która miała użytkować tunel ponizej kanałem La Manche. Spółka przez wiele lat broniła się poprzednio bankructwem. W trakcie fazy projektowania tunelu przeceniono natężenie ruchu i niedoszacowano kosztów wybudowania. Pod presją rządu brytyjskiego tunel miał być finansowany całkowicie wraz z źródeł wlasnych. Następstwem tego były długi wysokości dziewięciu miliardów euro i groźba załamania ponizej ciężarem odsetek i obciążeń amortyzacyjnych. Przełom nastąpił dopiero w lecie 2007. Gounon, kierownik Eurotunnel doprowadził do umorzenia przez wierzycieli długu o 54 % do 4, 16 mld euro. Najbardziej ucierpiały na tym najmniej zabezpieczone tzw. transze junior zobowiązań; w postaci wyrównania wierzycieli otrzymali obligacje konwersyjne, które mogą być spłacane w akcjach nowopowstałej spółki holdingowej Groupe Eurotunnel. Obciążenia finansowe spadają w zwiazku z tym do znośnych rozmiarów. Biznes ma się dobrze: rezultat Eurotunnel w pierwszym półroczu (przed Ebitda) wzrósł o 15
procent do 208 mln euro, obrót wzrósł na temat siedem procent do 370 mln euro. |

Najważniejszym działaniem jest transport samochodów ciężarowych pociągami jeżdżącymi tunelem. Gounon wiąże również duże nadzieje z pociągiem Eurostar i skróconym do dwa godzin i 15 minutek czasem podróży.

Eurotunnel mierzy na milion podróżnych więcej. Największym zmartwieniem pozostaje jednak przewóz towarowy. W ciągu roku tunelem można przetransportować dziesięć milionów ton kontenerów, jednak możliwości te wykorzystywane są jedynie w dziesięciu procentach.

*ZOBACZ TAKŻE: *

  • Eurotunnel – zadoscuczynienie za imigrantów