Eksperci: technologie wojskowe mogą poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego

Eksperci: technologie wojskowe mogą poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego
27 lipca, 2020
Category: inne

*Wojskowe metoda radarowe i rozwiązania ułatwiające skupienie czujnosci pilotów samolotów mogą być wykorzystane az do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podkreślali eksperci w czasie konferencji „Polska w drodze az do Społeczeństwa Informacyjnego”. *

Z okazji obchodzonego w piątek Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego odbyła się w Sejmie XIV konferencja okrągłego stołu „Polska w drodze az do Społeczeństwa Informacyjnego”. Motywem przewodnim obchodów wydaje sie byc idea wykorzystywania technik informacyjno-komunikacyjnych na rzecz postepu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wedlug ekspertów raz za razem istotniejszym problemem jest skoncentrowanie uwagi posiadacza auta na prowadzeniu pojazdu. Uwagę kierowcy może rozpraszać konieczność kontrolowania różnego rodzaju wskaźników na desce rozdzielczej, uważne śledzenie tegoz, co przebieg zdarzen się na drodze, jak nie jest łatwe w momencie, kiedy korzysta pan z nawigacji GPS. Jarosław Sulkowski sposród Instytutu Fachowy Wojsk Aeronautycznych w Warszawie podkreśla, że kierowcom z pomocą w skupieniu uwagi mogą przyjść rozwiązania, które uzywa się tuz przy organizacji pracy pilotów w kokpicie samolotu. „Chodzi o takie rozmieszczenia przyrządów, które najmniej rozprasza uwagę pilotów” – powiedział Sulkowski.

Kierowca mogłyby mieć na frontowej szybie pojazdu na klarownie swojego wzroku zainstalowany wyjatkowy wyświetlacz, na którym pojawiałyby się wiadomosci o prędkości samochodu, nurcie jazdy, lub zaplanowanej trasie. „Wszystko odbywałoby się naprawde, że kierujacy nie musiałby odrywać spojrzenia od drogi. Zamiast wyświetlacza można też zastosować specjalistyczne okulary” – powiedział Sulkowski. Dodał, że wymienione rozwiązania można wprowadzić do samochodów w ciągu dwóch lat, jeśli wylacznie zdecydowaliby się na to producenci.

Eksperci wraz z Instytutu Fachowego Wojsk Aeronautycznych opracowali także specjalny przycisk alarmowy, który może być instalowany w samochodach. Tak zwanym. e-guzik wedlug naciśnięciu za posrednictwem kierowcę wysyłałby informacje sluzace do służb ratunkowych dotyczące obszaru, gdzie doszło do przypadku, jakie są uszkodzenia pojazdu itp. „Możliwe jest także takie rozwiązanie, przy którym rezygnujemy z guzika i dzięki zastosowanym systemom komputerowym w aucie taka wiadomosc byłaby wysyłana automatycznie” a mianowicie dodał.

Andrzej Wilk prezes Sekcji Mechanik Informacyjnych Stowarzyszenia Elektryków Naszych uważa, że do poprawianie bezpieczeństwa aliansu drogowego można wykorzystać technologii radarowe uzywane przez wojsko. „Techniki radarowe można aby wykorzystać sluzace do kontrolowania prędkości, z jaką poruszają się kierowcy. Polegałoby to za zakupach grupowych, że jeśli kierowca przekroczy nieznacznie dozwoloną prędkość obowiązującą w danym rejonie miasta, to na najbliższym skrzyżowaniu badz światłach musiałby się zatrzymać, bo zaświeciłoby mu się czerwone światło” – powiedział Wilk. Dodał, że nie chodzi w tym miejscu o rezygnację z zatrzymywania kierowców, którzy ewidentnie łamią przepisy, np. przejeżdżając w czerwonym świetle, czy przekraczając radykalnie prędkość, tylko na temat wymuszenie dzieki kierowcach kierowania samochodów wraz z dozwoloną prędkością.

Kolejne wykorzystanie – które wymienił Wilk – to sterowanie natężeniem ruchu drogowego. Czyli przedlozenie tzw. zielonej fali przy ruchu drogowym(zielona fala opiera sie na skoordynowaniu działania miastowych sygnalizacji świetlnych w tego typu sposób, zeby kierowca mógł pokonać kilka skrzyżowań wyjawszy postoju w czerwonym świetle – PAP. ). Wilk dodał, że wprowadzenie zielonej fali mogłoby dotyczyć nadrzednych dróg w danym mieście. „Można by rano stosować zieloną falę w trasach wjazdowych do metropolie a popołudniu na trasach wyjazdowych z miasta” a mianowicie podkreślił Wilk.

Techniki informatyczne można także wykorzystać az do kontrolowania stanu zdrowia kierowcy. „Osoba chora na cukrzycę mogłaby być wyposażona po urządzenie opracowane w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji odczytujące pulap cukru po krwi. W chwili, kiedy ten pulap spada, jak może grozić zasłabnięciem, kierujacy otrzymywałby dane, że musi się zatrzymać i wziąć odpowiednią dawkę insuliny ” – podkreślił Wilk. Ekspert dodał, że podobne urządzanie można by wykorzystać po monitoringu kardiologicznym. (PAP)

krm/ abe/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy